Nové skutkové podstaty a definície nových pojmov v Trestnom zákone

Dňa 01. augusta 2025 nadobudla účinnosť novela zákona č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon (ďalej len „Trestný zákon“), ktorou sa do slovenského právneho poriadku transponovala Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1226 z 24. apríla 2024 o vymedzení trestných činov a sankcií za porušenie reštriktívnych opatrení Únie a zmene smernice (EÚ) 2018/1673“).

Účelom tejto smernice je zabezpečiť účinné presadzovanie reštriktívnych opatrení EÚ, ochranu jednoty vnútorného trhu, ako aj hodnôt, na ktorých je Únia postavená – vrátane zachovania medzinárodného mieru a bezpečnosti, podpory demokracie, právneho štátu a ochrany ľudských práv.[1]

Ako sa transpozícia smernice dotýka Trestného zákona?

1. Nové trestné činy v dvanástej hlave druhej časti Trestného zákona

Do Trestného zákona boli doplnené nové skutkové podstaty trestného činu porušenia reštriktívneho opatrenia, ktoré zavádzajú trestnosť konania týkajúceho sa:

  • sprístupnenia finančných prostriedkov alebo hospodárskych zdrojov priamo alebo nepriamo označenej osobe alebo v jej prospech,
  • nevykonania zaistenia finančných prostriedkov alebo hospodárskych zdrojov, ktoré patria označenej osobe a ktoré sú v jej vlastníctve, držbe alebo pod jej kontrolou,
  • uzatvorenia alebo pokračovania v transakcii so štátom, ktorý nie je členským štátom Európskej únie, s jeho orgánmi, subjektmi alebo orgánmi, ktoré sú priamo alebo nepriamo v jeho vlastníctve alebo pod jeho kontrolou či pod kontrolou jeho orgánov, vrátane zadávania alebo pokračujúceho plnenia verejných zákaziek alebo koncesných zmlúv,
  • dovozu, vývozu, predaja, nákupu, prevodu, prepravy tovaru, poskytovania tranzitu alebo obchodovania s tovarom, ako aj poskytovania sprostredkovateľských služieb, technickej pomoci alebo iných služieb súvisiacich s týmto tovarom,
  • poskytovania finančných služieb alebo vykonávania finančných činností,
  • poskytovania iných ako finančných služieb,
  • použitia alebo prevodu finančných prostriedkov alebo hospodárskych zdrojov tretej strane, ktoré priamo alebo nepriamo vlastní, má v držbe alebo pod kontrolou označená osoba, a ktoré majú byť zaistené podľa reštriktívneho opatrenia, alebo iného nakladania s nimi s cieľom ich zatajenia,
  • poskytovania nepravdivých alebo zavádzajúcich informácií s cieľom zatajiť skutočnosť, že konečným vlastníkom alebo prijímateľom finančných prostriedkov alebo hospodárskych zdrojov, ktoré sa majú zaistiť podľa reštriktívneho opatrenia, je označená osoba,
  • porušenia alebo nesplnenia podmienok určených v oprávneniach udelených príslušnými orgánmi na vykonávanie činností.

Za porušenie reštriktívnych opatrení umožňuje Trestný zákon uložiť trest odňatia slobody v trvaní až osem rokov. Výška trestu závisí od spôsobu konania, hodnoty spôsobenej škody, osobitného motívu, ako aj od toho, či sa na konaní podieľal verejný činiteľ alebo či bolo spáchané v rámci nebezpečného zoskupenia.

2. Definície kľúčových pojmov v súvislosti s novými trestnými činmi (§ 137b)

V nadväznosti na zavedenie nových skutkových podstát do Trestného zákona bolo nevyhnutné presne definovať pojmy, ktoré zabezpečia jednoznačnú aplikáciu nových ustanovení v praxi. Ide o nasledovné pojmy:

  • reštriktívne opatrenie znamená príkaz, zákaz alebo obmedzenie vyplývajúce z medzinárodnej sankcie podľa predpisu o vykonávaní medzinárodných sankcií,
  • označená osoba je osoba, orgán alebo subjekt, na ktoré sa takéto reštriktívne opatrenia vzťahujú,
  • finančnými prostriedkami sa rozumejú finančné aktíva a výhody každého druhu, ktoré zahŕňajú najmä hotovosť, šeky, peňažné pohľadávky, zmenky, vklady, cenné papiere, príjmy z aktív, úvery, práva na započítanie pohľadávok, kryptoaktíva, atď.,
  • hospodárske zdroje sú aktíva každého druhu, a to či už hmotné, nehmotné, hnuteľné veci alebo nehnuteľnosti, ktoré nie sú finančnými prostriedkami, ale dajú sa použiť na získanie finančných prostriedkov, tovaru alebo služieb,
  • zaistenie finančných prostriedkov znamená zabránenie pohybu, prevodu, úprave alebo použitiu finančných prostriedkov, prístupu k finančným prostriedkom alebo manipulácii s finančnými prostriedkami spôsobom, ktorý by mal za následok zmenu ich objemu, výšky, umiestnenia, vlastníctva, držby, charakteru, miesta určenia, alebo zmenu, ktorá by umožnila použitie finančných prostriedkov, vrátane spravovania portfólií,
  • zaistenie hospodárskych zdrojov predstavuje zabránenie použitiu hospodárskych zdrojov na účely získania finančných prostriedkov, tovarov alebo služieb, a to aj ich predajom, prenájmom alebo založením.

3. Nová forma subjektívnej stránky zavinenia – hrubá nedbanlivosť

Do § 16 Trestného zákona bola zavedená nová definícia hrubej nedbanlivosti. Táto kategória umožňuje postihovať páchateľov, ktorí obzvlášť ľahostajne alebo hrubo porušili obvyklú opatrnosť, starostlivosť alebo povinnosť vyplývajúcu zo všeobecne záväzných právnych predpisov, a toto porušenie viedlo k ohrozeniu alebo porušeniu záujmu chráneného Trestným zákonom. Hrubá nedbanlivosť teda znamená výrazné zlyhanie v úrovni obvyklej opatrnosti a starostlivosti, akú by za daných okolností prejavila priemerná, rozumná osoba.

Zavedenie hrubej nedbanlivosti je nevyhnutné najmä pri trestných činoch, ktoré sa vyznačujú nedbanlivostnou povahou, pričom v zákone je jej použitie explicitne vyžadované. V súčasnosti sa tento koncept aplikuje predovšetkým v súvislosti s novými skutkovými podstatami trestného činu porušenia reštriktívneho opatrenia.

Z pohľadu vedomostnej zložky zavinenia hrubá nedbanlivosť zahŕňa prípady, keď páchateľ konal s vedomím, že pácha trestný čin, ale aj tie, kedy si síce nebol vedomý, že svojim konaním môže naplniť skutkovú podstatu niektorého z trestných činov, vzhľadom na okolnosti a svoje osobné pomery vedieť mal a mohol. Dôležité je však, že ide vyššiu mieru neopatrnosti, či ľahostajnosti, ako sa vyžaduje pri bežnej vedomej alebo nevedomej nedbanlivosti.1



[1] Dôvodová správa k zákonu č. 157/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony