Novela zákona o miestnom poplatku za rozvoj: Čo prináša zákon č. 144/2025 Z. z.?
Dňa 1. novembra 2025 nadobúda účinnosť zákon č. 144/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj a zároveň sa dopĺňa nový Stavebný zákon č. 25/2025 Z. z. v znení zákona č. 77/2025 Z. z. Táto novela prináša viacero významných zmien, ktoré ovplyvnia nielen developerské spoločnosti a obce, ale aj širšiu verejnosť. Cieľom legislatívnej úpravy je posilniť transparentnosť, predvídateľnosť a účelové využívanie výnosov z miestneho poplatku za rozvoj.
Popis zmien
Zásadnou zmenou je zvýšenie maximálnej sadzby miestneho poplatku za rozvoj z doterajších 35 eur na 50 eur za každý štvorcový meter nadzemnej časti stavby (minimálna sadzba sa zvyšuje z 3 eur na 5 eur. Obciam, ktoré sadzbu ustanovujú prostredníctvom všeobecne záväzných nariadení, sa týmto poskytuje väčšia flexibilita pri nastavovaní výšky poplatku v rámci ich územia. Zároveň novela umožňuje obciam znížiť sadzbu tohto poplatku až o 75 % pre stavby umiestnené v priemyselných parkoch, čo vytvára priestor pre cielené investičné stimuly.
Ďalšou výraznou novinkou je zavedenie tzv. inflačného koeficientu, na základe ktorého sa sadzba miestneho poplatku bude každoročne automaticky upravovať podľa vývoja inflácie. Tento mechanizmus zabezpečí, že výška poplatku bude zodpovedať reálnym ekonomickým podmienkam. V prípade poklesu cien sa však sadzba nezníži – inflačný koeficient nižší ako 1 sa nahradí hodnotou 1.
Z pohľadu samospráv novela rozširuje aj možnosti využitia výnosov z miestneho poplatku. Po novom ich možno použiť nielen na tradičnú technickú infraštruktúru, ale aj na environmentálne opatrenia, podporu zelenej infraštruktúry, adaptáciu na zmenu klímy či vypracovanie územnoplánovacích dokumentácií. Obce tak získavajú väčší priestor na strategické plánovanie rozvoja svojho územia.
Posilňuje sa aj transparentnosť hospodárenia s výnosmi z poplatku. Obce budú povinné každoročne najneskôr do 30. júna zverejniť informácie o výške vybratého poplatku a jeho použití, a to nielen na svojej úradnej tabuli, ale aj na webovom sídle.
Zmeny sa dotýkajú aj procesu vrátenia poplatku. Po novom sa poplatok môže vrátiť aj v prípadoch, ak stavba nebola realizovaná, prípadne ak developer zabezpečil infraštruktúru na vlastné náklady, pričom ju odovzdal do majetku obce. Zavádzajú sa však prísnejšie podmienky dokumentácie a preukazovania účelového využitia investícií.
Dôležitý posun nastáva aj v oblasti vzťahu medzi poplatkom a kolaudáciou. Novela dopĺňa nový stavebný zákon o požiadavku, podľa ktorej je potvrdenie o úhrade miestneho poplatku za rozvoj, alebo jeho splátky, podmienkou na vydanie kolaudačného osvedčenia. Tento krok má zabezpečiť, že poplatková povinnosť nebude obchádzaná a bude riadne vymáhaná ešte pred ukončením výstavby.
Komentár k zmenám
Hoci novelu nemožno považovať za komplexnú z hľadiska jej vysporiadania sa so všetkými otázkami, ktoré vyvstali z aplikácie zákona o miestnom poplatku za rozvoj v praxi, možno hovoriť aspoň o čiastočnom posune v niektorých otázkach. Zavedenie inflačného koeficientu posilňuje predvídateľnosť vývoja poplatku a znižuje potrebu častej legislatívnej úpravy. Z hľadiska obcí môže ísť o dôležitý nástroj na udržateľné financovanie infraštruktúry a plánovania. Zavedenie vyššej transparentnosti hodnotíme ako pozitívny krok k verejnej kontrole.
Na druhej strane, zvýšenie maximálnej sadzby poplatku na 50 €/m² môže predstavovať bariéru pre menších investorov, najmä v regiónoch s nižšou ekonomickou aktivitou. Takéto navýšenie nákladov na strane stavebníka sa pravdepodobne prejaví aj v cenách bytov, keďže zvýšené výdavky na poplatok za rozvoj budú zohľadnené v konečnej predajnej cene. V týchto prípadoch bude preto rozhodujúca vyváženosť vo všeobecne záväzných nariadeniach obcí, ktoré môžu čiastočne zmierniť tento tlak na ceny nehnuteľností.
Rovnako, prepojenie poplatku s procesom kolaudácie zvyšuje administratívnu záťaž a môže v praxi spôsobovať zdržania, najmä ak medzi obcou a investorom vzniknú spory o výšku alebo splatnosť poplatku.
Záver
Záverom možno konštatovať, že zákon č. 144/2025 Z. z. predstavuje krok k modernizácii a funkčnejšiemu nastaveniu miestneho poplatku za rozvoj, avšak naďalej ponecháva priestor pre ďalšie zlepšenie vo vzťahu k nateraz nevyriešeným otázkam. Novela prináša nové príležitosti pre samosprávy, no zároveň aj nové povinnosti pre investorov. Vzhľadom na účinnosť od 1. novembra 2025 možno očakávať, že bude v záujme obcí prehodnotiť a aktualizovať svoje všeobecne záväzné nariadenia. V súvislosti s uvedeným odporúčame developerom v predstihu komunikovať s miestne príslušnou obcou a overiť si výšku a podmienky poplatku pred podaním žiadosti o vydanie kolaudačného osvedčenia.
