Nový insolvenčný register
Informačné registre verejnej správy zohrávajú kľúčovú úlohu pri uplatňovaní princípu transparentnosti, publicity a právnej istoty vo verejnej správe. Register úpadcov bol doposiaľ v Slovenskej republike jediným registrom obsahujúcim informácie o konkurzných a reštrukturalizačných konaniach. Okrem neho zohrával v insolvenčných konaniach úlohu Obchodný vestník, v ktorom sa doteraz zverejňovali zákonom stanovené informácie o konkurzných a reštrukturalizačných konaniach.
Oblasť insolvenčného práva čaká od 1. októbra 2025 zásadná zmena spočívajúca v zavedení nového insolvenčného registra. Zavedenie tohto nového registra bolo plánované od roku 2023, avšak pre časovo – technické nedostatky sa jeho spustenie dlho odkladalo. Právnu úpravu insolvenčného registra nachádzame v zákone č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii v znení účinnom od 1.10.2025. Insolvenčný register má vo veciach insolvenčných konaní nahradiť spomínaný Register úpadcov, ktorý zanikne, a Obchodný vestník, ktorý bude nahradený insolvenčným registrom v rozsahu v ňom zverejňovaných informácií o konkurzných a reštrukturalizačných konaniach. Zmeny sa netýkajú iba formálneho prechodu na nový informačný systém. Zavádza sa mnoho noviniek, vďaka ktorým bude predstavovať ucelený centralizovaný informačný register vo veciach inslovenčného konania, ktorý zatiaľ na území Slovenskej republiky neexistoval.
O aké zmeny ide?
V insolvenčnom registri:
- budú zverejnené všetky verejne dostupné informácie o predinsolvenčných konaniach, akým je verejná preventívna reštrukturalizácia, likvidačných konaniach a insolvenčných konaniach;
- bude zverejnený oficiálny elektronický formulár, prostredníctvom ktorého bude nutné podávať návrh na vyhlásenie konkurzu;
- budú zverejňované všetky informácie o konkurzných a reštrukturalizačných konaniach, ktoré sa podľa doterajšej účinnej právnej úpravy zverejňovali v Obchodnom vestníku, vrátanie doručovania rozhodnutí a iných písomností súdu a správcu v konkurznom konaní, reštrukturalizačnom konaní a v konaní o oddlžení;
- budú virtualizované kľúčové dokumenty a materiály, zoznamy pohľadávok, zoznamy pohľadávok proti podstate, zoznamy veriteľov, súpisy majetku, súpisy námietok, návrhy splátkového kalendára; vďaka tejto zmene bude posilnená transparentnosť a právna istota v oblasti insolvenčného konania, následkom ktorej je vypustenie informačnej povinnosti napr. pri vydávaní potvrdenia o tom, že pohľadávka bola zapísaná do zoznamu pohľadávok; správca bude povinný viesť virtualizované dokumenty a pravidelne ich aktualizovať.
Vznik insolvenčného registra vyplýva z Plánu obnovy a odolnosti Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky.[1] Podľa dôvodovej správy[2] je zámerom jeho vzniku zefektívnenie a elektronizácia insolvenčných konaní a odstránenie zbytočnej administratívnej záťaže. To sa má prejaviť najmä spomínanou virtualizáciou všetkých potrebných dokumentov. Uvedené informácie v zásade znamenajú, že insolvenčný register bude fungovať ako centrálny nosič, slúžiaci na vedenie insolvenčného konania. Všetka virtualizovaná dokumentácia, vrátane súdnych či iných rozhodnutí, bude zverejňovaná chronologicky, čo umožní disponovať prehľadom o aktuálnom stave insolvenčného konania. Správcom informačného registra bude Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky a bude ho možné dohľadať prostredníctvom webovej stránky www.justice.gov.sk.
[1] https://www.justice.gov.sk/agenda-ministerstva/plan-obnovy-a-odolnosti/
[2] https://www.nrsr.sk/web/Dynamic/DocumentPreview.aspx?DocID=524151
