Novela Zákona o slobode informácií účinná od 1.3.2025
Dňa 10.12.2024 schválili poslanci Národnej rady Slovenskej republiky zákon č. 401/2024, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (ďalej len „Novela“ a „Zákon o slobode informácií“). Novela bude účinná od 1.3.2025.
Cieľom Novely je najmä zavedenie mechanizmu, ktorý umožní povinným osobám[1] efektívnejšie riadiť proces poskytovania informácií a zabezpečiť úhradu nákladov spojených s rozsiahlym vyhľadávaním a sprístupňovaním informácií. Zároveň je účelom tejto Novely chrániť povinné osoby pred zneužívaním práva na informácie.[2]
Poplatková povinnosť
Novela dáva povinným osobám právo požadovať od žiadateľa úhradu nákladov za poskytnutie informácii, ktorému predchádzalo mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácii. Z rozhodnutia prezidenta Slovenskej republiky o vrátení zákona, ktoré predchádzalo schváleniu Novely prelomením prezidentovho veta, vyplynula zaujímavá otázka a síce, čo konkrétne je potrebné si predstaviť pod pojmom „mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácii“.[3] Autori Novely sa pri jej tvorbe inšpirovali legislatívou Českej republiky.[4] Z rozhodovacej praxe ČR vyplýva, že o mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácii ide vtedy, ak „získavanie informácií už nemožno považovať za bežnú súčasť bežnej agendy povinného subjektu vzhľadom na koncepciu verejnej správy ako služby verejnosti. O zvýšenú aktivitu povinného subjektu pôjde spravidla vtedy, ak zamestnanec poverený vybavovaním žiadosti alebo zamestnanci podieľajúci sa na vybavovaní žiadosti sú nútení prerušiť alebo odložiť na dlhší čas svoje iné úlohy a venovať sa vyhľadávaniu informácií.“.[5]
Z Novely ďalej vyplýva, že povinná osoba bude musieť písomne oznámiť žiadateľovi skutočnosť, že ide o mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií spolu s výškou úhrady v lehote 5 dní, pričom „z oznámenia musí byť zrejmé, na základe akých skutočností a akým spôsobom bola výška úhrady povinnou osobou vyčíslená.“[6] Uhradenie nákladov predstavuje podmienku pre sprístupnenie požadovanej informácie, tzn. bude potrebné uhradiť náklady ex ante, teda ešte pred sprístupnením informácie. Ak žiadateľ do 7 dní úhradu nezaplatí a nepodá námietku (viď. text nižšie), povinná osoba žiadosť odloží.[7]
Zo spomínaného ustanovenia § 14 ods. 6 Zákona o slobode informácii tiež vzniká žiadateľovi právo podať námietku voči vyčísleniu úhrady. Podľa autorov Novely tento inštitút predstavuje „väčšiu vyváženosť právnej úpravy.“.
Aký je základ pre určenie výšky úhrady?
Novela zákona neuvádza osobitný sadzobník pre poskytovanie informácii, nemôže sa však riadiť ani sadzobníkom v zmysle §8 a nasl. Zákona č. 145/1995 Z. z o správnych poplatkoch, keďže podľa tohto Zákona sú úkony súvisiace s vykonávaním zákona o slobodnom prístupe k informáciám oslobodené od poplatkov.[8] Výška úhrady tak bude závisieť od správnej úvahy povinnej osoby, musí však vždy ísť o účelne vynaložené náklady.[9]
Zmena všeobecnej lehoty na vybavenie žiadosti
V neposlednom rade Novela na základe doplňujúceho návrhu poslancov Š. Gašparoviča, M. Barteka a A. Lučanského zavádza zmenu lehoty na vybavenie žiadosti z pôvodných 8 pracovných dní na 12 pracovných dní.[10] Táto zmena má podľa odôvodnenia zohľadňovať objektívne zmeny vo fungovaní povinných osôb vyplývajúce z rastúceho objemu a rozsahu žiadostí o sprístupnenie informácii a prispôsobenie sa týmto objektívnym zmenám.
[1]) § 2 Zákona o slobode informácii
[2]) nrsr.sk/web/Dynamic/DocumentPreview.aspx?DocID=547971, s. 1
[3]) nrsr.sk/web/Dynamic/DocumentPreview.aspx?DocID=556881, s. 2 a nasl.
[4]) nrsr.sk/web/Dynamic/DocumentPreview.aspx?DocID=547971, s. 1; § 17 Zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím
[5]) Zákon o svobodném přístupu k informacím, 1. vydání, 2016, s. 993 - 1073: A. Furek
[6]) § 14 ods. 6 Zákona o slobode informácii
[7]) § 14 ods. 7 Zákona o slobode informácii
[8]) § 4 ods. 3 písm. a) Zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch
[9]) § 21 ods. 1 Zákona o slobode informácii
[10]) nrsr.sk/web/Dynamic/DocumentPreview.aspx?DocID=555038
